giovedì, aprile 10, 2008

And how about Russian syntax then?

Nou, het was een zware bevalling, maar het is voorbij: ik heb mn paper voor 'Trends in Linguistics'/Minimalist Syntax ingeleverd! Ik ben ook niet bepaald blij met de uitkomst, maar misschien was het weer iets te ambitieus om het hele idee van Linearization door vier mensen (incl. Chomsky :|) af te kraken in een papertje, en met een suggestie voor een oplosing te komen, die ik uiteindelijk ben vergeten er in te zetten (D'OH!), en om over de woordvolgordes in de wereld te praten. (Wisten jullie dat, van alle logische mogelijkheden van Subject-Verb-Object: OSV nooit voorkomt, en OVS en VOS nauwelijks, VSO soms, en SVO en SOV allebei voor rond de 43% elk? Grappig toch?)(Jajajaja, NERD, ik weet het)(:P).


Dit is de man die met een (possible) oplossing voor het (main) probleem in mijn paper kwam.. (Amerikaanse linguist)

In ieder geval, gisteren bedacht ik me, syntaxis is eigenlijk een beetje als Russisch. Je moet heel veel kennen en begrijpen voordat je eindelijk zelf iets zinnigs kan zeggen. Mweh. Ik ben nu erg aan het twijfelen of ik er wel mee door moet gaan.. Ik vind het allemaal erg interessant, maar.. Maar het is behoorlijk ontoegankelijk. Vind ik nog steeds, na ..bijna vier jaar (ok ok, drie syntaxjaren). Maar ok, ik zie wel.

..Het is nu tijd voor mn Language, Speech, Brain-paper! Statistics all over, woohoo!
So g'day to everyone, cheers

15 commenti:

Anonimo ha detto...

hahahaha!

Is die foto genomen vóórdat hij zich met minimalist syntax ging bezighouden of erna? :-S

Anonimo ha detto...

Ah! Ik heb de 'erna'-foto gevonden.

Valerie ha detto...

Dat vroeg ik me ook af. :P
Misschien moet je zo iemand zijn, wil je je er echt in kunnen/willen verdiepen? Of misschien kom je er zo dus uit ja :P

Chomsky is ook al zon knapperd.

Valerie ha detto...

Hahaha :P

Head in a Bucket!

Valerie ha detto...

Finally Friday Night: Freedom!!
:'D

Mijn LSB-paper heb ik gisteren ingeleverd (ik vond 'm best oke), dus vandaag eeeindelijk weer eens *echt* gerelaxt.. Dat was echt te (bizar) lang geleden. :) En nu nog een weekje relaxen, yeahhhh....

In the city it's Friday night
Is you're with me? it's Friday night
We're gettin' busy it's Friday night
In the city it's Friday night

Valerie ha detto...

..En de kater komt later.

Oscar ha detto...

Tuurlijk wisten we dat :-)
Je bedoelt in het Engels, of in het Nederlands, of in het algemeen?

Blaidd Drwg ha detto...

Misschien dat die arme man daarom zo op d foto staat. Hij had ook een vat bier nodig na een slimme oplossing voor een onmogelijk ingewikkeld syntactisch probleem op te lossen.

Heb jij foto's van jezelf van de volgende ochtend? :D

Valerie ha detto...

@Brian: Bedoel je na het inleveren van de papers, m.n. syntax, of na Britt's feestje.. :$

Ik had zelf had niet echt een oplossing gevonden, ik had alleen wat ideetjes, en natuurlijk geeeen ideeee hoe die uit te werken (want ja, het blijft syntax). Misschien had ik er een mooi Criterionnetje tegenaan moeten gooien :'D Met een Otherwise It Doesn't Work Extra Condition (OEDWEC). *rolleyes*

@Oscar: Eh, hoe bedoel je? Die syntax-paper ging over hoe je de structuur van zinnen naar spraak kan 'mappen' (want zinnen zijn noodzakelijk hierarchisch, terwijl spraak noodzakelijk seriaal is, want we moeten het uit kunnen spreken..)(De vraag blijft natuurlijk in hoeverre spraak echt seriaal is).

Maarm, het gaat dan dus niet om een specifieke taal, maar alle talen.. Vandaar ook de uitstap naar de wereldwoordvolgordes.

Valerie ha detto...

Ooh, je bedoelt de woordvolgordes. Ja, dat gaat over een onderzoek, waarbij hm.. 400-600 talen werden genomen (weet al niet meer), en toen gekeken werd welke woordvolgordes door de talen gebruikt worden.

OSV - nooit
OVS, VOS - nauwelijks
VSO - soms
SVO - 43% +-
SOV -43% +-

Blaidd Drwg ha detto...

OIDWEC *ligt dubbel*
Of wellicht een "Ad-Hocness Criterion" à la "Ieder problem voor onze hypothese moet worden weggeredeneerd door één willekeurige conditie, en iedere willekeurige conditie redeneert precies één probleem voor onze hypothese weg."

Of misschien moet je gewoon helemaal de lijn doortrekken en gaan voor exact één syntactisch model per linguïst ofzo...

Wat de foto's betreft: doe maar allemaal. Dan kunnen we het effect van zowel papers, syntax als bier zien :P

Valerie ha detto...

Eh, nou, gelukkig voor mijzelf heb ik die ochtend geen foto gemaakt, en ook niet net na mn papers (fijne wallen enzo :P). Dus helaasch..

En, LOL @ Ad-Hocness Criterion!! Hahaha, die wordt zoooveel violated (of satisfied? ;)).

Oh Syntax..

Anonimo ha detto...

Ik vind je post ook likeable, Valerie! :) :thumbsup:

Blaidd Drwg ha detto...

LOL. Ja ook 'congartulations' namens mij :P

Maar ik comment eigenlijk om je te bedanken voor het uiensoeprecept (oônjesop).
Je heerst ^____^

Valerie ha detto...

Hehehe :)
Ik stumblede erover, en toen dacht ik, oooh die moet Brian hebben :D Had je ook al een goed idee voor -ik durf het bijna niet te zeggen- je hachee? Ik kwam ergens pas kippenhachee tegen (O__o) met foie gras d'oie, that is, ganzenlever erin (^____^), yeaahh.. Maar dat is toch niet echt de hachee die one in gedachten heeft, right?

..Oeh, ik voel stof voor een culilog :P (Dat klinkt pas goor..). Ik was trouwens nog van plan van alles te posten, maar ik ben het alweer aan het vergeten :'( Ik moet een nieuw notitieboekje kopen.