giovedì, luglio 03, 2008

Goodmorning! (Is it?)

Goedemorgen!


Nouja. Je kan je afvragen, net zoals een zekere G., of het een goede morgen is (een blik naar buiten en je weet dat het antwoord daarop in ieder geval negatief is), of dat ik wil dat het een goede morgen is (ja, maar je kan zoveel willen), of dat ik je slechts een goedemorgen toewens (waar je ook mag zijn - misschien ben je wel op een plaats waar het niet regent en geen papers geschreven hoeven te worden), of dat het een morgen is om goed op te zijn (be good and write your paper).

'All of them at once', I could say.

Ah well.
Ik heb gelukkig met worteltjesbrood, afgeladen met aardbeien (het bakje moest op), en een heerlijke kop versgezette (of -geperste, eigenlijk) espresso (van Simon Levelt, lekker!! ..Alleen is Hans de naam vergeten :P). Ahh.. En gisteren heb ik eindelijk weer eens koekjes op! Yeahhh! Dat was nodig.

Gisteren ging ik namelijk naar een lezing van een bekende psycholinguist, en nadat het de hele dag benauwd en warm was geweest, barstte de stortbui los, 10 seconden voordat ik wou vertrekken. Dus ik weer naar binnen, slippers voor schoenen verwisseld, en hopend dat het buitje wel over zou vertrekken, aangefietst (want ja, het was al laat). Toen bleek echter dat mijn voorband lek was*, en vooral heel heel erg plat, maar stug zette ik door (dit is nog steeds door de stromende regen - en ik heb geen regenjas)(ik had ook geen andere jas aan, for that matter). I can tell you, it was a situation far from ideal. Het enige waar ik blij mee was, is dat zwart eerder mijn lievelingskleur is dan wit, want ik kwam zo verzopen aan bij college dat een wet-tshirt-contest er nog een puntje aan kon zuigen. (Hm, merkwaardige zin dat). Maar de lezing was interessant, en met het verslag daarvan kan ik weer een vak afsluiten! Yaay!

*De band, die ondanks iemands plakken, toch weer lek is gegaan. :P Ah, tis ook een oude rotfiets. Als ik terugkom uit Thailand, neem ik een nieuwe. Ik heb er gisteren overigens lang over gedaan om te bedenken wat er mis is met de uitdrukking 'zo lek als een zeefje'. ..Iets klopt er niet, maar wat.. Vanochtend wist ik het opeens! Het is 'zo lek als een mandje'! ..Ik vind dat zeefjes veel meer en duidelijker lekken, maar ok. Idiomen, wat moet je er ook mee.

Speaking of which, ik had pas met iemand een discussie over idiomen en gezegdes etc, en gesteld werd dat er nog steeds nieuwe ontstaan.. maar ik kan er eerlijk gezegd geen bedenken. Je/jullie wel?

"Zo hoerig als een breezer-sletje"?
"Beter een iPhone in de hand, dan tien Motorola's in je bureaula"?
"Je bent nog slomer dan een ISDN-lijn"?

Hmmm..

5 commenti:

Anonimo ha detto...

(geweldig woord, trouwens, 'uitsluitsel')

'boeien!'
'ik heb zoiets van..' en
'ik ben een beetje brak' zijn voorbeelden van idioom die pakweg de laatste 5 à 10 jaar zijn ontstaan in onze taal.

Valerie ha detto...

Hmm ja, zit iets in, zit iets in..


Gisteren hadden ik en huisgenootje ook nog bedacht dat dit meer de tijd is van de catch-phrases, meer dan van gezegdes..

Dus, 'if you can't beat 'em, join 'em' (of is dat geen goed voorbeeld? Die is miss al wat ouder..) en ehm.. naja, je hebt er zoveel (alleen kan ik er nu even niet op komen :P).

Ah, 'diamonds are forever', 'have a break..', 'why wait..?', 'beetje anders, maar wel lekker' :P


Oooooh, reminds me. How about this one: 'Zuigen op een Chupa Chups is behalve gewoon lekker ook het meest relaxed'
.......I mean, seriously..... :P

Valerie ha detto...

Ooh, hele bekende inmiddels:

Been there, done that (got the t-shirt). :D

Anonimo ha detto...

Ik weet er nog een: 'zeg maar'.
Ik geef toe, is ook mijn stopwoordje. Of stopterm, zeg maar.

Wat dacht je trouwens van de uitgeburgerde zegswijzen?
'Ik heb er tabak van'
'Geef hem van katoen'
'Nogal wiedes'

Ik vind dat ze in ere moeten worden hersteld! ^_^

Valerie ha detto...

Ik kom terug op mn eerdere uitspraak. Natuurlijk 'lekken' zeven niet meer, want ze zeven! Dat is net zoiets als zeggen dat ..een kanaal beter doorstroomt dan een beekje. Duh! Daar issie voor gemaakt..


(Ok, ik kan geen betere vergelijking bedenken. So? :P)