lunedì, dicembre 31, 2007

2007-2008

..En toen was het opeens weer 31 december. Bizar. Aangezien ik mijn leven niet echt indeel in voor een bepaalde datum in december en na die bepaalde datum, maar eerder voor mijn vakantie van twee maanden elk jaar (:P:P) en erna, voel ik nu ook niet echt een drang om een opsomming te maken van 2007. Trouwens, die kun je vandaag toch in elke krant, op elk weblog, waardanook lezen. Dus. (Hmmm.. Wat heb ik eigenlijk in 2007 gedaan?)(Hmm.. stagelopen, eindwerkstuk geschreven, geslaagd, eindelijk wat Italiaans beter geleerd, master begonnen, heeel erg bezig zijn met die master. Yaay.).

Maar wat wel aardig is natuurlijk, is wat ik graag zou zien in 2008! :P (Das makkelijker dan goede voornemens he, wat dat moet van jezelf komen).

In 2008 zou ik één ding heel, heel, heeeeeeeeel erg graag zien.
En dat is, een nieuwe kamer. :( Ik word echt een beetje moe van het reizen naar A'dam de hele tijd, om maar niet te spreken van mijn kamer in de Fregatstraat, en ik wil ook gewoon een eigen fijne kamer! Lijkt me eigenlijk niet teveel gevraagd (rechten van de mens, ofzo..?). :( Zucht. Dus. Hopelijk gaat het dan dit jaar lukken.

Mijn goede voornemens?
...
Goede vraag.

Ah, trouwens, makkelijk! Weer echt twee keer in de week zwemmen! Want dat heb ik echt wel gemist het afgelopen half jaar. Verder, ..genoeg vrienden blijven zien. :D Want dat begon ook in te kakken. Wat betreft de andere dingen, doorgaan hoe ik bezig was? Wow, dat klinkt echt veeeeeeels te positief voor mij. :P Ja, ik moet nog wat ..hm, paradoxen? oplossen, maar ik heb goede hoop dat alles snel op z'n plaats zal vallen. Oh, wat raadselachtig en cryptisch van me. Dat ook al, pff.


Hoe het ook moge zijn en zulle moge zijn (? :P), iedereen een heel gelukkig en voorspoedig* nieuwjaar gewenst, en tot gauw! :)


(*Is niet hetzelfde, in mijn optiek).


New Year's Eve:


Ook leuk: Typisch, ook typisch.

Oh, en nog een leuk stukje uit een artikel over oliebollen uit het NRC:

Het oudste Nederlandse geschreven recept [voor oliebollen] staat in De Verstandige Kock, of sorghvuldige Huyshoudster uit 1667. Daar zijn de oliebollen nog plat en heten ze oliekoeken. Ze zijn rijk gevuld met rozijnen, appel, amandelen, kaneel, fijngemaakte kruidnagel en gember. In de loop der tijd zijn de koeken tot bollen geëvolueerd, maar de naam oliekoeken is nog tot in de twintigste eeuw in gebruik.

Wie de oliebol heeft uitgevonden blijft in de oliedampen van de geschiedenis gehuld. Het is best mogelijk dat het op meer plaatsen is gebeurd. Zo moeilijk is het niet om een bolletje deeg in het hete vet te gooien.


Geniaal! En dat boek, dat moet ik gewoon hebben! 'De Verstandige Kock, of sorghvuldige Huyshoudster', geweldig! XD (Trouwens, ik vind die koeken van vroeger veel lekkerder klinken eigenlijk..)(Ja, vroeger he, toen was alles..aargh!) Klik op de link voor het hele artikel. Ciao!


[Edit] Gevonden!!! Het enige echte oliekoekenrecept, uit 'De Verstandige Kock, of sorghvuldige Huyshoudster'. Niiiice. Zie comments voor de hertaling. :P
[Edit2] Ik sta boven t NRC als je t kookboek googlet. Hahaha.

2 commenti:

Valerie ha detto...

Om oliekoecken te backen (1669)
Neemt tot 2 pont tarwemeel, 2 pont lange rosijnen (als die schoongewassen zijn, laetse in lauw water wat staen zwellen), een kop van de beste appelen (schilt die en snijtse in heel kleyne stucxkens, de klockhuysen wel uytgedaen), een vierendeel of anderhalf gepelde amandelen, een loot caneel, een vierendeel loots witte gember, een weynigh nagelen (dit wel ondereengestoten), een half kommeken gesmolten boter, een groote lepel gist en niet wel een pintje lauwe soetemelck, want het moet heel dick beslagen zijn, dat het beslagh noch tay om de lepel blijft. En dan alle het andere daerin geroert en soo laten rijsen. Neemt daertoe een mengelen van de beste raepolie, doet daerin een korst broot, een halve appel. Settet op het vuur en laet het uytbranden. Keert het broot en appel altemet om tot het zwart en hart wort. Giet er dan een schootjen schoon water in en laet het dan in de lucht kout worden, en daernaer weder op 't vuur geset, als ghy die wilt gebruyken.

Valerie ha detto...

Neem op twee pond tarwemeel: twee pond lange, gewelde rozijnen, een kop van de beste appelen, geschild en gesnipperd, een kwart tot drie achtste pond gepelde amandelen, een lood kaneel, een kwart lood witte gember, een beetje kruidnagel, alles goed door elkaar gestampt.
Neem verder een half kommetje gesmolten boter, een grote lepel gist en een klein pintje lauwe zoetemelk, want het moet zo dik beslagen zijn, dat het beslag nog aan de lepel blijft hangen. Roer het vulsel door het beslag en laat het dan rijzen.
Neem dan een mengel van de beste raapolie, doe daarin een broodkorst en een halve appel.
Zet dit op het vuur en laat het uitbranden.
Keer het brood en de appel zo nu en dan om tot het brood zwart en hard wordt.
Giet er dan een scheutje schoon water in en laat het dan in de lucht afkoelen.
Zet het daarna weer op het vuur, als u het wilt gebruiken.