domenica, febbraio 17, 2008

Boerprieverij (I)

Zoals al eerder vermeld in een post, heb ik afgelopen vrijdag een klein bierproeverijtje georganiseerd: ik had besloten voor deze keer vier of meer (eik sowieso vijf) biertjes van een brouwerij te nemen, en die allemaal te gaan proeven (samen met Hans, Jeroen en Mark-Jan). Op die manier zouden we mooi de blondjes, dubbeltjes en tripeltjes met elkaar kunnen vergelijken, en zou het laatste biertje mijn 300ste (:'D) worden. Het bier dat ik had uitgekozen (met de vrouw van Bert?), was de Kapittel-serie van de brouwerij Van Eecke, te Watou (deelgemeente van de stad Poperinge), West-Vlaanderen, België.

We hadden:
Kapittel Blond - 6.2%
Kapittel Pater - 6%
Kapittel Dubbel - 7.5%
Kapittel Prior - 9%
Kapittel Abt - 10.5%




(Check ook het originele Kapittelglas..!)(Heh)(Pater en Prior waren donkere speciaalbieren, de rest spreekt voor zich). Waar we op (gingen) letten, was: geur (vluchtige stoffen, aroma), 'kleur' (schuim, helderheid, viscositeit), mondgevoel (dichtheid, alcohol, koolzuurprikkels, body), smaak (pas na de retronasale aromadetectie!)(zoet, zuur, bitter, zout..hoppig, moutig, vol, bloemig, karamellig, volmondig, koriander, geroosterdmoutnuances, fris, kruidig, etc), en de nasmaak. Jaaaahaa. Dat ging goed.

Oh, en dan heb ik het nog niet gehad over de kip in bokbier met tijm, spekjes en appel (en aardappel en rode kool), van tevoren. Woohaa! (Alhoewel ik liever konijn had gehad, maar die hadden ze niet bij de AH. Tssss.)(En ik had minder water moeten toevoegen, maar ok). Oh en en en de chorizokaasenvelopjes. Oh nee, pakketjes (zonder strafporto!! :P).

Het was gezellig ^_^ Het bier was ook lekker, alhoewel iets te bitter voor mijn smaak. We zijn tot de conclusie gekomen dat Hans meer hoppig is, terwijl ik meer moutig ben (denk ook..G??nn?ss). En ik heb de 300 gehaald! Dat was natuurlijk ook mooi. Al met al durf ik te stellen dat het zeker voor herhaling vatbaar was..



Cheers to that!

Een heerlijke Falfaw-avond (Forget About Life For A While).

Nessun commento: