martedì, novembre 11, 2008

Braai die volstruis

Nou geef ik toe bevooroordeeld te zijn: ja, ik knijp wel eens een oogje toe bij biologische producten of fairtradeproducten in dat ze niet altijd perfect van smaak hoeven te zijn. Immers, ze bevatten vaak zoveel minder smaakstoffen, zout en suiker dat er alleen subtiele smaken overblijgeven die we niet meer gewend zijn. Nu heb ik echter afgelopen week drie potjes Afrikaanse marinades/sauzen gekocht bij de FairTrade-winkel, mede omdat ik afgelopen zaterdag een Afrikaans diner wou koken (met succes, overigens!), ook al ben ik tegen pre-fab. En nou, ja, sorry, maar het was echt een teleurstelling. De ene saus was nog flauwer dan de andere, en bevatten meer E-nummers dan een gemiddelde lolly (en dat zegt wat!). Toch een beetje jammer voor 8 euro.. en mijn idee van FairTrade. Mweh.

Het Afrikaans diner was echter wel geweldig. We hadden: struisvogelbiefstuk gemarineerd in kiwi (maar niet meer dan 20 minuten!), gekruid met piment en chili; Ethiopische pannenkoekjes (enjera/injera); zwartebonenpuree; worteltjeschutney (kruidig!); sperzieboontjes in Tsebhi Birsensaus (FairTrade indeedie, en daarom nogal flauw, maar ok); en last but not least Ethiopische kruidenboter (lekkerrr)! Het was echt superlekker, en ik heb besloten vaker Afrikaans te gaan eten (naast mijn huidige tour door de Indiase en Indonesische keuken - in sum, ik ben toe aan nieuwe smaaksensaties!). Nu ben ik nog op zoek naar een goed Afrikaans kookboek, dus als er suggesties zijn.. (Het liefst in het Zuid-Afrikaans: "Braai die volstruis.." :'D etc). Check ook dit (hehehe):

Die volstruis (Struthio camelus) is 'n loopvoël wat inheems aan Afrika is, waar dit aangetref word in woestynagtige gebiede, oop vlaktes en die bosveld.


Een recept zoeken op de Afrikaanse wikipedia had geen zin:
Soekresultate: Geen artikeltitel resultate nie.
Hihihi

[edit] En jaaa, gevonden (klein receptje iig):
900 g volstruisfilet, in 6 dele gesny
sout en swartpeper, na smaak
bietjie olyfolie vir braai

Geur die volstruis met sout en peper. Verhit die olie en braai (nie meer as halfgaar) weerskante.


Verder was Uden vandaag weer eens in het nieuws...wel weer negatief natuurlijk :P Maar iig geen Q-koorts meer *rolleyes* (Dramatisch trouwens, of theatraal zelfs eigenlijk, om op 31 december te sluiten en 300 mensen op straat te zetten - fijn begin van je nieuwe jaar).

Goed, ik moet weer naar t lab, later!

Val

P.S. Check www.woordenboek.nl eens :P Ooookeee..
P.P.S. Mn tripje Washington wordt steeds verder geregeld en komt dichterbij.. yaay! :)

11 commenti:

Blaidd Drwg ha detto...

Afrikaans is gewoon gaaf. (en koken ook, natuurlijk. Waar haal je toch de creativiteit vandaan van die rare dingen uit te proberen? :D)
Ehm, ja... het belangrijkste zet ik tussen haakjes O_o

Ek skryf soos ek denk: nie altyd logies nie.

Valerie ha detto...

Indeedie, Afrikaans en koken ftw ^__^ Waarom ga ik niet gewoon eens Afrikaans leren? Duits, Italiaans, Spaans, Thais..dat is allemaal zooo 2008. :P :D

En al die rare dingen proberen.. tja, is het uit creativiteit/nieuwsgierigheid voor het nieuwe of verveling met het oude? :P Heheh/

En hahaha @ 'quote' :D Tis gewoon zo poepig :'D

Ingrid Ruesink ha detto...

?????????????
It works!
?????????????

Anonimo ha detto...

Ik vind Afrikaans ook gaaf. En mag ik een keer bij je komen eten :)Maar...
lieve Valerie
dié foto kan werklik nie

Je bent toch niet zo nukkig? :)

x Lauranne

Valerie ha detto...

Hmm... Ja hij is wel echt erg he? :P
Maar ik vind echt leuke foto's van jezelf online zetten ook weer zoiets.. :P Misschien kan ik een medium-zeikloggerige foto vinden? :D I'll have a look, aight? ;)

Valerie ha detto...

Btw, @Ingrid: Indeedie! :D ????

Ingrid Ruesink ha detto...

Je crois que j'ai compris ;-)

Valerie ha detto...

Mja? Ik zou het niet weten, eigenlijk..

Een flauw grapje van Van Dale? De website was eerst van hen..

Ingrid Ruesink ha detto...

Oh Val die foto is echt
v-r-e-s-l-ij-k-!

Ingrid Ruesink ha detto...

Damn!

v-r-e-s-e-l-i-j-k-!

Valerie ha detto...

Als t nou 'vreeslijk' was, had het iig nog een gedistingeerde toon gehad :P